Jenni-Janakka-2-1.jpg

Jenni Janakka - Puhuja

Röyhkeyskoulu | Kirjailija | Juontaja | Moderaattori

Jenni Janakka on kirjailija ja puhetaiteilija, joka töissään yhdistelee tieteen
kansanatajuistamista, arkisia tarinoita ja huumoria. Janakalla on kaksi erikoisosaamisaluetta
työelämä ja seksi. Siitä puhe, missä kiinnostus. Vuonna 2017 hän järjesti ensimmäisen
Röyhkeyskoulun, jonka liput menivät vajaassa kahdessa minuutissa. Siitä lähtien Jenni on
kiertänyt Suomea Röyhkeyskoulunsa kanssa. Ajatuksena on opettaa tunnistamaan ja
sanoittamaan oma osaajuus, sillä itsensä vähättely ei pue ketään!

Seksistä on ollut puhe vuodesta 2018 lähtien, kun Jenni aloitti yhdessä silloisen kollegansa,
Kaisa Merelän, kanssa suositun Himocast-podcastin. Neljännestä kaudesta lähtien
podcastin toiseksi tekijäksi saatiin mies, kun Jussi-palkittu näyttelijä Chike Ohanwe hyppäsi
puikkohin. “Me kaivataan miehiä mukaan seksikeskusteluihin, sillä tosi usein seksissä
saattaa olla mies mukana.”

Keväästä 2022 lähtien Jenni on tehnyt psykoterapeutti Emilia Kujalan kanssa Mielipäiväkirja-
podcastia, jossa puolestaan perehdytään mielen toimintaan ja sen solmuihin. Tässä
podcastissa Jennin laaja kulttuurin ja historian osaaminen auttaa taustoittamaan
psykologisia ilmiöitä.

Lähestyttävä, energinen ja iloinen Jenni tuo eloa ja innostusta huoneeseen. Hänen
esiintyessä tuntuu kuin hän olisi jo tuttua kaikkien yleisössä olevien kanssa. Jenni aloitti
esiintymisen jo lapsinäyttelijänä Tampereen Komediateatterissa, mutta sittemmin
näytteleminen on vaihtunut kirjoittamiseen. Lavalta Jenniä ei silti saa pidettyä poissa. Hän
itse kuvaa sitä luontevimmaksi paikakseen olla.

Jenni on tiedeharrastaja, ja tämä kiinnostus vei hänet aikoinaan käsikirjoittamaan ja
ohjaamaan tv-ohjelmaa Hyvät ja huonot uutiset.

Janakan kirjat:
Vahvankaltainen, kaunokirjallisuus (2017)
Röyhkeyskoulu, tietokirja (2019)
Himokirja – kysymyksiä ja vastauksia (2021)
Empatiakoulu -välineitä työelämässä jaksamiseen (2022)

Jenni Janakan puheiden teemat:

Osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen
Tämän päivän työelämä vaatii alasta riippumatta oman tekemisen ja osaamisen jatkuvaa
sanoittamista. On kyse sitten kollegoista, pomosta, työhaastatteluista, koulutuksista, alan
seminaareista tai ties mistä. Meille on vaan jäänyt opettamatta se, miten omasta tekijyydestään
ja osaamisesta kerrotaan. Millaiset tekijät vaikuttavat ymmärrykseemme tekijyydestä? Millaiset
asiat saattavat estää meitä ilmaisemastaa omaa osaamistamme? Janakka avaa mm.
huijarisyndroomaa ja stereotypioiden vaikutusta.

Kommunikaatio
Meillä jokaisella on oma päänsisäinen maailma, minkä kanssa me teemme havaintoja
ympäristöstämme. Koska näissä omissa maailmoissa on eroja ihmisten välillä, meillä on
erinomaiset mahdollisuudet väärinymmärryksiin. Mikä tekee kommunikaatiosta ja viestinnästä
tehokasta? Mitä käyttämämme sanat kertovat meistä? Miten argumentoida niin, että toisen on
helppo ymmärtää sanomamme?

Ihmisten kanssa työskentely
Yksin täällä ei olla, haluttiin sitä tai ei. Toiset ihmiset voivat sytyttää, inspiroida, tuoda iloa ja
riemua tai olla sysiraivostuttavia. Onkin hyvä pohtia, miten tulla toisten ihmisten kanssa
toimeen, kuinka kääntyä heidän puoleensa tarvittaessa ja miten riemuita täysin rinnoin ihanista
ihmisistä. Janakka puhuu myötä- ja vastatuulista, ja kuinka meistä jokainen voi olla tuuli omassa
työyhteisössä. Miten rakentaa ammatillisia suhteita? Kuinka tulla toimeen ärsyttävien ihmisten
kanssa?

Työssä jaksaminen
Miksi tuntuu, että kaikki on koko ajan ihan loppu? Ihmisten jaksaminen tuntuu olevan äärirajoilla
ja stressin stressinsietokykyä koetellaan. Mikä meitä romuttaa? Mikä tässä ajassa aiheuttaa
kiireen tunnetta, ja mitä sille voi tehdä? Miten suhtautua itseensä ja omaan tekemiseensä
armollisemmin?

Oppimisesta ja lukivaikeudesta
Janakalla todettiin lukihäiriö 10-vuotiaana ja 90-luvun pikkukaupungissa siihen ei juuri apuja
saatu. Lähinnä vain leima, joka todisti huonommuutta. Aikuisena Janakka oppi ymmärtäämään
lukivaikeuttaan paremmin ja ymmärsi, ettei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä hän voi
oppia. Hyvien ja huonojen uutisten käsikirjoittajana Janakan tehtävänä oli etsiä tiede-uutisia,
omaksua ne nopeasti, jotta voi muille ohjelman tekijöille kertoa, mistä uutisesta on kyse. Nyt
Janakka haluaa puhua lukemisesta, oppimisesta ja uuden tiedon omaksumisesta.

Teemat: Osaamisen Ymmärtäminen | Kommunikaation Vaikeus | Tarinankerronta Häiritsee | Häpeä | Röyhkeyskoulu | Empatiakoulu

Jenni Janakka Profiilikuva

Lähetä kysely:

Palaamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Aihealueet:

Asenne & Muutos | Inspiraatio & Motivaatio | Juontaja & Moderaattori | Kasvu & Kehittäminen | Kommunikaatio & Vuorovaikutus | Luovuus & Innovaatio | Nuoret