Ville Availa

Ville Availa - Puhuja

Kestävän kasvun muutosjohtaja

Ville Availan 25 vuoden yrittäjä- ja liikeenjohtouran taustalla on paljon muutoksia, projekteja ja oppimista. Ne ovat vaikuttaneet puhujan ja johtajan aiheisiin ja näkemyksiin. Hän on ehtinyt paljon, koska aloitti varsin varhain 17-vuotiaana ensin IT-töiden parissa. Ensimmäinen yritys Ambientia Group starttasi lukioaikaan ja Double Round sitten parikymmentä vuotta myöhemmin.

Molempien yrityksien sekä Ville Availan asiantuntijaroolien taustalla vaikuttavat suuret muutokset maailmalla. 90-luvulla ryhdyttiin rakentamaan koko nykyistä maailmanlaajuista tietoverkkoa sekä palveluja sen päälle. 2020-luvun maailmassa taas tietoisuus siitä, että meillä on vain yksi planeetta, on alkanut pikkuhiljaa valjeta myös välinpitämättömimmille ihmisille.

Sekä Villen monet kiinnostuksen kohteet, että halu auttaa ja olla monessa mukana ovat vaikuttaneet myös monipuoliseen kokemukseen luottamustehtävissä eri yhtiöiden, liittojen ja yhdistysten hallituksen jäsenenä sekä puheenjohtajana.

Ville puhuu muutoksesta maailmassa, yrityksissä ja ihmisissä. Miten muutos meihin vaikuttaa, miten sen kanssa tulisi toimia, miten siihen voi varautua ja miten sitä tulisi suunnitella. Konferensseissa ja seminaareissa Ville Availa on puhuja, panelisti ja tilaisuuksien moderaattori. Yleisimmät teemat liittyvät vastuullisuuteen, kiertotalouteen, johtamiseen, muutokseen, digitalisaatioon ja tietysti tulevaisuuteen.

Maailma on suljetun kierron järjestelmä. Suljetussa kierrossa ei tulisi tuottaa lainkaan hukkaa, vaan kaikki pitäisi pystyä käyttämään tehokkaasti hyödyksi. Tähän tavoitteeseen pääseminen ei vaadi aina suuria pääomia tai uhrauksia vaan päättäväisyyttä ja fiksuja ideoita. Tästä teemasta ponnistavat kiertotalouden ympärille kiertyneet puheenvuorot.

Kestävän tulevaisuuden kasvun yksi tärkeä ohjenuora on niukkuus: tarjotaan vain riittävästi tuotteita, palveluja ja resursseja – vältetään hukkaa. Maailma ja markkinat ovat matkalla kohti asiakaskohtaisempia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Asiakkaille personoidusti, nopeasti ja tarkasti tarjottuja palveluja on totuttu pitämään kalliina ja hankalasti toteutettavina. Moni uskoo niiden ehkä katoavan kokonaan. Nyt nämä valkoisten hansikkaiden -palvelut ovat tulossa kehittyneen teknologian ansiosta uudestaan ja tällä kertaa edullisesti isojen massojen saataville.

Maailma muuttuu varmasti monimutkaisempaan suuntaan ja entistä nopeammin. Toisaalta muutos koskettaa kaikkia muitakin ja kehittämällä omat kyvykkyydet muutokseen sopivaksi ja tulevaisuutta ennakoivaksi, voi pärjätä hieman paremmin, kuin ne muut, jotka eivät varautuneet.

Tulevaisuuden kilpailukykyiset tuotteet ja palvelut perustuvat organisaation rakentamaan ylivertaiseen kyvykkyyteen. Tätä taas orkestroidaan digitaaliseen alustan päällä mahdollisimman autonomisesi eli koneoppimiseen perustuen. Jotkut tykkäävät puhua myös tekoälystä. Ville pitää termiä hieman älyttömänä, sillä kyse on pohjimmiltaan lähinnä koneoppimisesta. Mitä kone sitten tarvitsee oppiakseen älykkääksi, on paljon laadukasta tietoa. Tarvitsemme kaiken käsittämämme tiedon ja myös sellaisen,: jonka olemassaoloa emme edes tienneet.

Ville puhuu mm. näistä teemoista:

Tulevaisuus – niukkuus joka huomioi asiakkaan
Kestävän tulevaisuuden kasvun yksi tärkeä ohjenuora on niukkuus: tarjotaan vain riittävästi tuotteita, palveluja ja resursseja – vältetään hukkaa. Maailma ja markkinat ovat matkalla kohti asiakaskohtaisempia tuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Asiakkaille personoidusti, nopeasti ja tarkasti tarjottuja palveluja on totuttu pitämään kalliina ja hankalasti toteutettavina. Moni uskoo niiden ehkä katoavan kokonaan. Nyt nämä valkoisten hansikkaiden -palvelut ovat tulossa kehittyneen teknologian ansiosta uudestaan, kestävästi toteutettuina ja tällä kertaa myös edullisesti isojen massojen saataville.

Kestävä kasvu – juna on jo menossa, mutta keretäänkö edes asemalle?
Yritykset tunnistavat tulevaisuuden muutoksien tärkeyden, tietoa ei kuitenkaan pystytä eikä käytetä johtamiseen tai liiketoimintamallien muutokseen. Mitä toiminnassa pitäisi huomioida ja miten liiketoimintamallia kannattaisi lähteä muuttamaan, jotta toimintaympäristön muutokseen voisi paremmin varautua? Millainen on aidosti tulevaisuuskestävä yritys?

Teemat: Kiertotalous – meillä on vain yksi planeetta; Tulevaisuus – sitä ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida; Data - tulevaisuuden raaka-aine; Kestävä kasvu: Juna on jo menossa, mutta keretäänkö edes asemalle?

VIlle Availa

Lähetä kysely:

Palaamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Aihealueet:

Asenne & Muutos | Digitalisaatio & Teknologia | Johtaminen | Juontaja & Moderaattori | Kasvu & Kehittäminen | Ympäristö & Vastuullisuus