Skip to content
Menu
Close
10 tammikuun 2023

Aikahyppy uudenlaiseen työelämään – Belinda Gerdt

Teknologia muuttaa tapaamme toimia, kommunikoida, etsiä tietoa ja hyödyntää tuotteita ja palveluita. Asiakkaat haluavat helppoja ja nopeita tapoja yritysten ja...

Teknologia muuttaa tapaamme toimia, kommunikoida, etsiä tietoa ja hyödyntää tuotteita ja palveluita. Asiakkaat haluavat helppoja ja nopeita tapoja yritysten ja organisaatioiden kanssa käytävään dialogiin. Yhä useampi askare hoituu verkossa, prosessit automatisoituvat ja palveusta tulee datan avulla entistä personoidumpaa.

Uuden teknologian avulla poistetaan työn ikäviä vaiheita (tai kokonaisia tylsiä, manuaalisia työtehtäviä). Vielä vuosikymmen sitten olimme valmiita odotteluun ja tottuneita toistelemaan tietojamme useaan kertaan, nyt uskomme tiedon lajittelun, analysoinnin ja visualisoinnin yhä kehittyneemmän teknologian käsiin. Algoritmit suodattavat meillä vaihtoehtoja ja välillä on vaikea sanoa, tekeekö päätöksiä ihminen vai taustalla puurtava tekoäly.

Asiointi yritysten ja organisaatioiden kanssa tulee olla koko ajan helpompaa ja nopeampaa. Harva jaksaa odotella verkkokaupasta tilattua pakettia muutamaa päivää kauempaa, diagnoosin tulisi hoitua lääkärin kanssa videopuhelulla ja maksaminen mielellään automaattisesti. Muutaman vuoden kuluttua tuskin enää seisoskellaan kassajonoissa. Vauhti kasvaa, mutta muuttuvatko organisaatiot samassa tahdissa? Evoluutioteorikon mukaan ihmiset tuskin ainakaan. 1990-luvulla internet teki digitaalisten palveluiden kehittämisen mahdolliseksi, ja vuosikymmen myöhemmin mobiiliteknologia muutti voimakkaasti ennen kaikkea kuluttajien ja palvelutarjoajien välistä kommunikointia.

Ajastamme leijonan osan kaappasi some. Keinoälyn (AI) ja datan aikakausi ravistelee yhteiskuntaa kahta edellistä ajanjaksoa voimakkaammin. Teknologiasta on tullut näkymätöntä ja sen vaikutus tuntuu jokaisessa työtehtävässä ja roolissa. Miten hallitsemme tietotulvaa, monikanavaisuutta jatkuvine keskeytyksineen ja kotiin siirtynyttä työtä?

Yrityksille ja organisaatioille digitalisaatio tarkoittaa ennen näkemätöntä mahdollisuutta mutta myös isoa haastetta. Koneet oppivat ihmisaivoja nopeammin ja uuden oppimisen tarve on jatkuvaa kilpajuoksua uusien innovaatioiden kanssa. Empatian, sosiaalisen kanssakäymisen ja tunneälyn merkitys korostuu ja erottaa meidät ihmiset tulevaisuudessakin roboteista.

Kannustetaanko tähän ihmislähtöiseen kulttuuriin riittävästä vai ajaudummeko teknologian vietäväksi?

THINK BIG:
  1. Mitkä asiat voisit automatisoida tai jättää teknologian hoidettavaksi, jotta aidolle ihmisten välisellä kohtaamiselle jäisi enemmän aikaa?
  2. Kuuntele intuitiota, kehitä tunneälyä ja muista empatia! Se mitä sanoit, unohtuu, mutta se tunne, jonka välitit, säilyy ihmisten mielissä.
  3. Säilytä uteliaisuus! Lapsenomainen maailman ihmettely paitsi inspiroi, myös auttaa motivoimaan jatkuvaan uuden opetteluun. Mitä mielenkiintoista haluaisit ensi vuonna oppia?
 
Artikkelin on kirjoittanut kansainvälistä uraa maailman arvokkaimmissa teknologiayhtiöissä digitaalisen asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen parissa luonut puhuja, tietokirjailija Belinda Gerdt.  Artikkeli on osa ”Uusi työelämä 2023” -julkaisua. Lataa koko julkaisu itsellesi tästä!
10 tammikuun 2023

Aikahyppy uudenlaiseen työelämään – Belinda Gerdt

Teknologia muuttaa tapaamme toimia, kommunikoida, etsiä tietoa ja hyödyntää tuotteita ja palveluita. Asiakkaat haluavat helppoja ja nopeita tapoja yritysten ja...