fbpx

Anssi Rantanen – Kasvun asiantuntija

Anssi Rantanen on yrittäjä, entinen Googlen työntekijä ja strategisti. Hän voitti vuonna 2019 pohjoismaiden yritysfoorumin puhujakilpailun, Nordic Business Forum. Hän puhuu säännöllisesti sekä suurille että pienille yleisöille ja on saanut erittäin korkeat arvosanat.

Anssi puhuu siitä, miten maailman nopeimmin kasvavat yritykset systematisoivat kasvunsa.

Jatkuva oppiminen ja kokeilu sekä innovaatiotoiminnassa että tuotteiden ja palveluiden skaalaamisessa ovat uuden kasvutavan ytimessä. Anssin esimerkit tulevat suurista yrityksistä, kuten Google, Amazon ja Skyscanner, mutta myös pienistä yrityksistä.

Rantanen uskoo että tulevat voittajat korostavat oppimista ja itseohjautuneita joukkueita. Hän on huomannut että monilla suurilla yrityksillä ei ole kykyä ottaa riskejä. ”100 000 työntekijän kokoinen Google otti edelleen riskejä sekä yrittäjyyttä palkittiin. Siellä jatkuva oppiminen oli luonnollista kulttuurille, kun taas suurin osa muista yrityksistä ei omaa samanlaisia arvoja ”, Rantanen sanoo.

Nykyään Anssi on koulutusyrityksen Growth Tribe Academy Suomen toimitusjohtaja. Growth Tribe Academy on ensimmäinen ja suurin kasvuakatemia Euroopassa.

Puhut yrityksistä, joilla on kasvuajattelu ja kulttuuri. Millaisten olosuhteiden on oltava läsnä, jotta tämä toteutuu?

Kasvu-asenne (vs. muuttumattomuuden asenne) on sellainen, jossa ihmisillä on perustavanlaatuinen usko siihen, että älykkyys voi kasvaa ajan, vaivan ja kokemuksen myötä. Kun ihmiset uskovat voivansa tulla viisaammaksi, he ymmärtävät, että heidän yrityksellään on suora yhteys tuloksiin, joten he panostavat lisäaikaan, mikä puolestaan ​​johtaa korkeampiin saavutuksiin.

Kasvu-asenne tai -kulttuuri voi olla olemassa myös organisaatiotasolla, missä organisaation tavoitteena on selvittää kuinka lisätä sidosryhmille mahdollisimman suuri arvo mahdollisimman lyhyessä ajassa. Se on oppimisprosessi, ei jotain joka voidaan sanella ylhäältä alas. Parhaat organisaatiot (jotka nykyään ovat usein teknisiä yrityksiä) systematisoivat kasvuaan oppimalla, mikä todella toimii ja mikä ei toimi. He tekevät tämän suorittamalla kokeita.

Kasvuajattelua ja kulttuuria voidaan kouluttaa ja vaalia! Ihannetapauksessa organisaatio tukee kasvua tukevan ajattelutavan luomista, jossa virheet ovat ”oppimismahdollisuuksia” ja kaikkia rohkaistaan ottamaan riskejä ja kokeilemaan asioita. Kasvuajattelua voidaan kehittää yksilötasolla, mutta näemme organisaatioiden todella kukoistavan, kun ne käyttävät systemaattista lähestymistapaa sen kehittämiseen laajemmissa ryhmissä.

Mikä on Growth Tribe Academy ja mitä etuja se tuo yrityksille?

Growth Tribe Academy on aikuiskoulutusyritys, joka opettaa yrityksille ajattelutapaa, prosessia, taitoja ja tekniikkaa, joita organisaatiot tarvitsevat maksimoidakseen kasvunsa.

Me tutkimme nopeimmin kasvavia yrityksiä, ja opetamme sitten nämä taidot ja taktiikat muille yrityksille.

Maailma on menossa enemmän monimutkaisemmaksi mikä tarkoittaa, että organisaatioiden on muututtava ketterämmiksi ja kokeilu-ohjautuvaksi. Tämä vaatii suurta muutosta tapaan, joilla yritykset ja tiimit toimivat. Meidän tehtävämme on koulutta ihmisiä, joilla on oikea ajattelutapa, taidot ja tekniikka menestykseen!

Miksi digitaalihäiriöt ovat nykyään niin isoja tekijöitä liiketoiminnan kasvulle?

Digitaalitekniikan skaalautuvuus toimii täysin erilaisessa paradigmassa, minkä vuoksi ”perinteiset” yritykset kohtaavat haasteita. Analoginen tekniikka (tehtaat, koneet, työkalut jne.) skaalautuu lineaarisesti, kun taas digitaalitekniikka (ohjelmisto) skaalautuu rajattomien rajakustannusten takia. Tämä on vain hienompi tapa sanoa että digitaalitekniikkaa voidaan skaalata maailmanlaajuisesti erittäin pienin kustannuksin, kun taas analogista tekniikkaa on erittäin vaikea skaalata maailmanlaajuisesti.

Esimerkki tästä on WhatsApp. Sillä oli vain 55 työntekijää kun se ostettiin 19 miljardilla dollarilla. Useimmissa yrityksissä joilla on vastaavat arvot, ovat tuhannen työtekijän kokoisia. Ja syy tähän on yksinkertainen: se ei käytännössä vaadi ylimääräisiä kustannuksia yritykselle kun uusi WhatsApp-käyttäjä lataa ohjelmiston.

Yhteenvetona voidaan todeta että digitaaliset häiriöt ovat tärkeä tekijä, koska sillä on luontaisesti erilaisia ominaisuuksia. Perinteisillä yrityksillä on vaikeuksia, koska samoja lakeja ei enää sovelleta!

Miltä uskot menestyvän yrityksen näyttävän tulevaisuudessa? Ketkä ovat voittajat?

Mielestäni vastaus tähän on jo ilmiselvä: ripeät, kokeilu-ohjautuvat yritykset voittavat.

Vuonna 2008 vain yksi kymmenesosa maailman arvokkaimmista yrityksistä oli teknologiayrityksiä. Vuonna 2018 tämä määrä oli 7/10. Teknologiayritykset ovat nopeampia, kokeellisempia ja kokeilevat systemaattisesti paljon asioita. Esimerkiksi Google on tappanut satoja tuotteita, jotka eivät saavuttaneet toivottua laajuutta. Mitä enemmän kokeilet sitä enemmän opit, sitä enemmän opit sitä nopeammin kasvat.

Jeff Bezos, maailman rikkain mies, on sanonut seuraavan: ”Amazonin menestys riippuu siitä, kuinka monta kokeilua teemme vuodessa, kuukaudessa, viikossa, päivässä. Virheellisyys voi pistää sinua hiukan, mutta hitaus tappaa sinut.”
Tulevaisuuden voittajat elävät tämän mantran mukaan!

”Kasvu-asennetta ja kulttuuria voidaan kouluttaa ja vaalia!”


Katso Anssin puhujaprofiili:


Katso myös Anssi Rantasen valmennus:

”Uskon, että tulevat voittajat korostavat oppimista ja itseohjautuneita joukkueita.”

Anssi Rantanen

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!