fbpx
Timo Kiuru

Erottava menestystekijä on kyky johtaa luovuutta – Timo Kiuru

2016, Soul

Kollegani Young on pukeutunut täydellisesti istuvaan punaiseen trenssitakkiin, valkoiseen kauluspaitaan, designer-farkkuihin ja mustiin korkokenkiin. Hän on entinen ammattiurheilija, jolla on takanaan mittava ura Euroopassa kansainvälisen liiketoiminnan johtotehtävissä. Virheetön kasvomeikki ei peitä pettymystä.

Nousemme taksiin Suwonissa, Soulin eteläpuolella Etelä- Koreassa.

Ensimmäistä kertaa viikkoihin pysähdymme. Viideksi minuutiksi. Katsomme toisiamme silmiin, mutta emme sano sanaakaan, ja sisimmässämme nieleskelemme itkua.

”Young, minun pitää soittaa Lontooseen”, saan lopulta sanottua hiljaisella äänellä.

Olimme valmistelleet globaalin asiakkaan lanseerauskampanjaa kuukausikaupalla. H-hetkeen on enää viikkoja. Etelä-Koreassa elämme keskellä mers-epidemiaa. Ydintiimimme on fyysisesti eri maailman kolkissa, joten pidämme yhteyttä kiivaasti etätyökalujen avulla.

Viime kuukaudet olemme tehneet töitä kellon ympäri, ympäri maailmaa, viikon jokaisena päivänä. Olimme suunnitelleet lanseerauskokonaisuutta, josta koko tiimi oli valtavan ylpeä. Mielestämme se oli parasta, mitä olemme ikinä tiiminä saaneet aikaan.

Asiakkaamme on juuri ilmoittanut, etteivät he hyväksy ehdotustamme, vaan vaativat meidät aloittamaan jälleen alusta – katsomme kauhulla, kuinka hiekka valuu tiimalasissa.

”Timo, sinun pitää saada myös tiimimme Lontoossa ymmärtämään, ettei asiakkaalle voi sanoa ei”, Young toteaa.

Kollegani Nate ja Neil vastaavat puheluun Lontooossa. He ovat alan konkareita, joiden ammattitaitoa arvostan kovasti. Neil puhuu Lontoon slangia, jota en aina oikein ymmärrä. Nate valitsee joka päivä ylleen uuden kauluspaidan ja Adidaksen tennareiden yhdistelmän.

Neil ei ole uskoa korviaan. ”Miten helvetissä te ette saaneet tätä läpi?”, hän kysyy epäuskoisena.

Luova työ on tunteellista, se pitääkin ottaa henkilökohtaisesti.

Soulissa ilta jo hämärtää, työpäivä Lontoossa on juuri alkamassa. Nate lähettää minulle viestin: ”Tiedän, että teitte kaikkenne. Me yritämme saada jotain kasaan, jotta voitte jatkaa huomenna aamulla.”

Amerikkalaisen luovan johtajan Stephen Gatesin mukaan 10% luovan johtajan työajasta menee siihen, ettei tee itse mitään ja antaa tiimin pähkäillä itsenäisesti ja 10% siihen, että sanelee tiimille: ”perkele nyt tehdään näin”. Loput 80% ajasta menee siihen, että auttaa muita hahmottamaan asioita, kysymään kysymyksiä, löytämään ratkaisuja pattitilanteisiin, ja yrittää keksiä ideoita, jotka synnyttäisivät lisää ideoita. Valtaosa ajasta menee siis idean ja tuotteen väliseen prosessiin, näkymättömään.

Enää emme voi tuoda projektiin lisää tekijöitä tai resursseja, aika ei riitä. Nyt pitää saada enemmän irti omasta tiimistä. Nyt on pakko saada ideat myydyksi.

Seuraavalla viikolla asiakas hyväksyy suunnitelmamme, pääsemme vihdoin toteuttamaan sitä täydellä höyryllä. Parin viikon päästä tapaamme Neilin kanssa Hollywood- tuotannoistaan maailmankuuluksi tulleen animaatiostudion aulassa Sohossa Lontoossa. Hän halaa minua riemulla ja kiittää työstäni.

Muutaman viikon kuluttua h-hetki koittaa. Lanseerauksen tulokset ovat kiistattomat. Globaali mediahuomio on monikertainen verrattuna edeltävään lanseeraukseen.

Luovuus on mitattavaa, liiketoiminnan kovaa ydintä.

Täten suuntaammekin Youngin kanssa jälleen Suwoniin ottamaan vastaan toimeksiannon seuraavasta projektista.

Tällä kertaa haluamme tehdä jotain vielä parempaa.


Miksi osa organisaatioista onnistuu tekemään parempaa tulosta pienillä resursseilla ja luomaan uutta, kun taas toiset jumittavat paikallaan? Tilaa luovan johtajan Timo Kiurun virtuaaliluento ”Maailman luovin kansa”.

Timon artikkeli on osa ”Muuttuva maailma” -ejulkaisua, joka kokoaa yhteen kahdentoista puhujan ajatukset markkinoinnista, brändistä, merkityksellisyydestä ja luovuudesta. Lataa koko julkaisu tästä!

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!