Skip to content
Menu
Close
15 kesäkuun 2022

Kahvi, viini ja sammakot – miten teet datan avulla parempia päätöksiä

Miten suomalaisten kahvin kulutus liittyy asiakasymmärrykseen? Tähän ja moniin muihin datan hyödyntämistä koskeviin kysymyksiin antaa vastauksen vuoden puhujaksi valittu Antti...

Miten suomalaisten kahvin kulutus liittyy asiakasymmärrykseen? Tähän ja moniin muihin datan hyödyntämistä koskeviin kysymyksiin antaa vastauksen vuoden puhujaksi valittu Antti Merilehto. Antin puheenvuorot saavat loistavaa palautetta siitä, että hän pystyy selittämään vaikeat ja monimutkaiset asiat helposti ymmärrettävällä tavalla. Voit lukea Antin kesäterveiset otsikolla Kahvi, viini ja sammakot – miten teet datan avulla parempia päätöksiä.  

Kahvi, viini ja sammakot – miten teet datan avulla parempia päätöksiä

  Jos 20 vuotta sitten tilasit kahvin, rajoittuivat lisukevaihtoehdot maitoon ja sokeriin. Tänään monessa kahvilassa keskustelu jatkuu kysymyksellä otatko suodatinkahvin vai espressopohjaisen? Ja edelleen: americano, latte tai kenties flat white? Maidon osalta tarjolla on lehmänmaidon lisäksi kauramaitoa, soijamaitoa ja mantelimaitoa.    Tämä kuvastaa hyvin kulutuskysynnän pirstaloitumista. Enää segmentointia ei voi tehdä postinumeron tai iän perusteella. Datan avulla pystytään ymmärtämään asiakasta paljon aiempaa paremmin ja ymmärryksen perusteella myös kohdentamaan sekä markkinointiviestintää että tarjouksia.   Kenties tärkein kysymys arjessa matkalla kohti parempaa asiakasymmärrystä on: Minkä datalähteen lisääminen antaa jälleen hiukan selkeämmän kuvan siitä, kuka asiakas on ja miten hän käyttäytyy?   Ja tätä kysymystä saa toistaa viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ihmisten käyttäytyminen muuttuu ajassa ja vastaavasti kilpailijat ottavat käyttöön erilaisia datalähteitä.   Datan hyödyntämisessä seuraava askel ei olekaan enää sidoksissa teknologiaan. Viime vuosien merkittävät investoinnit pilviteknologiaan ja data-alustoihin on monissa yrityksissä viety maaliin.   Näiden investointien tuomat hyödyt riippuvat nyt ihmisistä. Miten teidän yrityksessä tai sinun tiimissäsi autetaan ihmisiä hyödyntämään dataa arjessa, niin että jokainen pystyy tekemään parempia päätöksiä?   Hyvin usein puhun yrityksissä yleisölle myötätunnosta. Analytiikka, tekoäly ja tiedolla johtaminen voivat olla etäännyttäviä sanoja. Ihminen voi kokea, että olen tämän alan asiantuntija mutta en teknologian osaaja.   Sain tänä keväänä mahdollisuuden vierailla Chateau Puybarben viinitilalla.  Viinintekijät Anna ja Riku Väänänen ovat aiemmassa elämässään olleet tiiviisti datan kanssa tekemisissä. He tilaavat neljää maailman tarkinta paikallissääennustetta auttamaan päätöksenteossa. Luonnonmukainen viljely vaatii osumatarkkuutta siinä, milloin viinikasveja hoidetaan. Erityisesti sateen ennustaminen on olennaista.   Chateau Puybarben etiketissä on kaksi kultaista sammakkoa. Nämä sammakot – tai niiden jälkeläiset – asuvat viinikellarin päädyssä olevan sähkökaapin alla. Vauvan itkuhälyttimen lähetin on sähkökaapin vieressä. Kun kurnutus alkaa, on sateen alkuun melko tarkasti kahdeksan tuntia ja valmistelut voidaan aloittaa.   Ainakin minulle tarinan opetus on siinä, että mikä tahansa datalähde, joka auttaa päätöksenteossa voidaan ottaa avuksi. Samalla on armollista, että tarkin sääennuste ei tule satelliiteista vaan sammakoista.   Oikein hyvää (ja vähäsateista) kesää! Antti   Antti Merilehto on datan ja analytiikan hyödyntämisen kansanomaistaja, joka aikoo tänä kesänä laiturinnokassa saada ainakin yhden uuden idean, miten ymmärtää asiakkaita paremmin.

15 kesäkuun 2022

Kahvi, viini ja sammakot – miten teet datan avulla parempia päätöksiä

Miten suomalaisten kahvin kulutus liittyy asiakasymmärrykseen? Tähän ja moniin muihin datan hyödyntämistä koskeviin kysymyksiin antaa vastauksen vuoden puhujaksi valittu Antti...