fbpx

Muuttuva maailma – Mihin pitäisi kiinnittää huomiota? – Ari Rämö

Mitä vaikeammaksi tilanne etenee, sitä hankalammiksi asiat usein organisaatioiden arjessa menevät. Eri osastojen välille rakentuu huomaamatta muureja, tietoa ei jaeta välttämättä samalla tavalla, päätökset tehdään ylempänä, säästetään pitkäjänteiselle kasvulle tärkeistä asioista,  päätösten perusteita ei välttämättä jaeta samalla tavalla ja monessa asiassa excel saa uudelleen vallan arjen aktiviteettien sijaan. Jotenkin ajatellaan, että nyt excel on se ykkönen ja toimenpiteet ovat sivuseikka.

Kaikki kuitenkin tapahtuu aina ihmisten ansiosta ja heidän motivaatiollaan on merkitystä. Myös vaikean tilanteen jälkeen. Silloin jos koskaan – sillä, että ihmiset tekevät ”parhaansa” vain ”pakollisen” sijaan on merkitystä.

Miten sellainen ”teemme parhaamme” fiilis saataisiin aikaiseksi?

Uskon, että jokainen organisaatioissa tietää positiivisia ratkaisuja oman työnsä kehittämiseen ja helpottamiseen, asioiden tekemiseen paremmin ja tehokkaammin. Uskon, että jokaisen organisaation menestys rakentuu siitä, että miten hyvin näitä ratkaisuja saadaan esille ja organisaation arkeen. Uskon, että kaikki voivat menestyä.

Muistilistaksi menestymiseen sanoittaisin seuraavaa:

1.Päätetään arvostaa kaikkia:

  •  jokainen työntekijä on tärkeä
  • hänen mielipiteellään on todella merkitystä
  • hänellä on varmasti annettavaa meille tässä tilanteessa

 

2. Näytetään arvostaminen arjessa positiivisissa kohtaamisissa

  • emme ammu uusia ideoita alas
  • kuuntelemme jokaista pientäkin juttua

 

3.Osallistetaan kaikki suunnitteluun ja päätöksiin

  • muistamme, että jory ei tiedä kaikkea
  • vaikuttaminen motivoi kaikkia

 

4.Annetaan päätösvaltaa vastuun mukana

  • annamme ihmisten päättää ja toteuttaa
  • mitä alempana päätöksenteko on sitä nopeampia olemme

 

5.Pidetään huolta, että kaikilla on hyvä fiilis arjessa

  • jos ihmiset hymyilevät, kaikki on hyvin, he ovat motivoituneita ja asiakkaat saavat hyvää palvelua

 

6.Autetaan ja helpotetaan kaikkien arkea ja työntekoa

  • helpottamisella motivoidaan ja saadaan tehokkuutta
  • siksi esimiesten tehtävä on auttaa ja helpottaa

 

7. Muutetaan ja ideoidaan jatkuvasti uusia toimenpiteitä asiakkaille

  • maailma muuttuu ja siksi muutos on jatkuvaa
  • jokainen haluaa olla muuttamassa toimintaa
  • asiakastyytyväisyys tuo tuloksen

 

Muistilista on lyhyt ja ytimekäs.

Ottamalla kaikki aidosti mukaan kehittämään, toteuttamaan ja muuttamaan asioita hymyillen ja hyvällä fiiliksellä – niillä on tapana toteutua myös muualla kuin exelissä.

Ollaan siis aidosti läsnä ja tehdään yhdessä tulevaisuutemme.


Artikkelin on kirjoittanut Ari Rämö, kokenut yritysjohtaja, kirjailija ja luennoitsija, joka on vienyt teoriansa johtamisesta käytäntöön menestyksekkäästi. Ari puhuu ajatuksia herättävillä luennoillaan johtajuudesta ja johtamisen yksinkertaistamisesta.

Artikkeli on osa Muuttuva maailma – Vastuullinen kasvu ja johtaminen -julkaisua, joka kokoaa yhteen kolmentoista puhujan ajatuksia johtamisesta, tulevaisuudesta ja kasvusta.

Lataa uusi julkaisu itsellesi tästä.

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!