Skip to content
Menu
Close
15 helmikuun 2021

Pidä huolta tiimistäsi – se asiakkaista huolen pitää -Paul Vuolle

Johtajana kannattaa joskus palata Pave Maijasen laulun sanoihin (otsikossa muokaten laulun alkuperäisiä sanoja). Mutta sanoma on laulussakin selvä. Anna, niin...

Johtajana kannattaa joskus palata Pave Maijasen laulun sanoihin (otsikossa muokaten laulun alkuperäisiä sanoja). Mutta sanoma on laulussakin selvä. Anna, niin saat takaisin. Richard Branson on sanonut: “If you care of your employees, they will take care of your clients”. Hyvä johtaja tietoisesti pitää huolen ihmisistä joita johtaa, ja se heijastuu kaikessa hänen toiminnassaan. Se heijastuu niin voimakkaasti, että tiimin yksilöt alkavat pitämään huolta ja välittämään myös toisista tiimin yksilöistä, joka taas edelleen vahvistaa sitoutuneisuutta. Huolehtiminen työntekijöistä parantaa myös tutkitusti työntekijöiden sitoutuneisuutta yritykseen ja tiimiin. Huolehtivalla johtajalla tarkoitan johtavaa joka kuuntelee aidosti ja yrittää ymmärtää lisäkysymyksillä tiiminsä jäsenten ajatuksia. Hän myös kommentoi muiden ajatuksia ja ehdotuksia positiivisella tavalla. Hän välittää tiimistään ja yksilöistä tiimissä. Joillakin tiimin jäsenillä voi olla hyvinkin merkittäviä yksityiselämän haasteita. Silloin ei huolehtivan johtajan kannata piiloutua henkilöstöpolitiikan tai henkilöstöprosessien taakse vaan ihan oikeasti kuunnella ja yrittää auttaa järjestämään tiimin jäsenen asioita joustavasti. Hän myös oikeasti välittää tiimistä enemmän kuin itsestään. Hän ei esimerkiksi pelkää ottavansa tiimiinsä uusia johtajapotentiaaleja tai edistävänsä uusien johtajien kehitystä vaan tukee sitä kehitystä aidosti ja avoimesti. Hän tukee aidosti ja avoimesti tiimin jäsenten kehitystä. Onko välittävä johtaja pehmo? Tämän kysymyksen monet kysyvät varmasti hiljaa itseltään. Mitä muut ajattelevat, kun minä johdan, ehkä hyvin huolehtivalla tavalla. Huolehtiva johtaja ei ole pehmo. Hänen pitää osata olla myös jämpti ja vaativa. Mutta nämä kolme asiaa, huolehtiva, jämpti ja vaativa eivät ole ollenkaan ristiriidassa. Luottamus on kaiken johtamisen peruspilareita. Mutta luottamushan pitää ansaita ja se tulee nimenomaan sen kautta, että on osoittanut olevansa huolehtiva, mutta myös jämpti. Sanansa pitävä ihminen. Huolehtiva johtaminen ei ole ollenkaan uusia tapa johtaa. Olen nähnyt sitä monessa PK-yrityksessä, jossa perustaja johtaa, ehkä joidenkin mielestä hyvinkin itsenäisesti, mutta hyvin huolehtivasti. Sinänsä johtaminen on hyvin yksinkertaista, jos johtaja miettii johtamista siltä kannalta miten itse haluaisi että tulee johdetuksia tai minkälainen tapa motivioisi johtajaa itse eniten. Kokemukseni on osoittanut, että huolehtiva johtaminen ja sen hyväksyminen ylemmältä johdolta toisi moneen yritykseen parempia tuloksia ja suuremman asiakastyytyväisyyden.

15 helmikuun 2021

Pidä huolta tiimistäsi – se asiakkaista huolen pitää -Paul Vuolle

Johtajana kannattaa joskus palata Pave Maijasen laulun sanoihin (otsikossa muokaten laulun alkuperäisiä sanoja). Mutta sanoma on laulussakin selvä. Anna, niin...