Skip to content
Menu
Close
28 huhtikuun 2019

Puhujatoimisto MySpeaker toimii liike-elämän barometrina

Mikä on puhujabisneksen tulevaisuus? Mitä tämä poikkeustilanne on saanut aikaan tapahtuma-alalla? TIEDOTE, Espoo 28.4.2020, julkaisuvapaa heti MySpeaker näkee jo valon...

Mikä on puhujabisneksen tulevaisuus? Mitä tämä poikkeustilanne on saanut aikaan tapahtuma-alalla? TIEDOTE, Espoo 28.4.2020, julkaisuvapaa heti MySpeaker näkee jo valon pilkahduksia puhuja-alalle, ja arvioi koko alan saavan lisäpuhtia ja -töitä koronan aiheuttamista vahingoista ja jälleen rakentamisesta. Kahdeksan viikkoa sitten alkanut poikkeusaika ja kokoontumiskielto vaikutuksineen ovat kurittaneet tapahtumateollisuutta kovalla kädellä. Tästä huolimatta puhujatoimisto MySpeakerin koko henkilöstö on töissä ja markkinointi- sekä myyntitoimenpiteitä on tehty aktiivisemmin kuin alkuvuoden ennätyskuukausina. MySpeaker on noin vuoden vanha puhuja-alan start up tosin vahvalla aikaisemmalla kokemuksella. Kaikki työntekijät ovat työskennelleet tapahtuma-alalla sekä puhuja, -ja koulutusbisneksen parissa vuosikaudet. Nyt kokemuksen tuomasta asiantuntijuudesta, hyvistä asiakassuhteista ja luovuudesta on hyötyä. Koko tiimillä on tämän vallitsevan tilanteen aikana käytynä yli 2000 keskustelua ja havaintoa asiakkaiden kanssa siitä, että suomalaiset yritykset eivät ole jääneet nukkumaan ’ruususen unta’, vaan niin sisäisiä kuin ulkoisia tapahtumia ja koulutuksia mietitään kaiken aikaa. MySpeakerin toimitusjohtaja Johan Sjöstrand on ollut alalla jo niin pitkään, että tämä on jo toinen kerta kun tiedossa on Suomea koskeva taantuma. Tilanne tuo bisnekseen muutosta. Muutos on muutoinkin avainsana koko puhujabisneksessä. – Muutostilanteet, jotka koskevat yrityksiä, yhteisöjä ja yksilöitä, teettää työtä puhujille. Puhujia hankitaan juuri muutostilanteisiin laajentamaan perspektiiviä, tietotaitoa tai muuttamaan vallitsevaa asenneilmapiiriä, sanoo Sjöstrand. Muutostilanteissa motivaatiota ja jaksamista edistetään puhujien saattelemana. Vuoden 2008-2009 maailmanlaajuinen talouden laskusuhdanne ei tehnyt hallaa puhuja-alalle, päinvastoin, se tuotti kasvuloikan. Yrityksissä ja työpaikoilla hyvistä työntekijöistä haluttiin silloin pitää kiinni, sitouttaa ja kouluttaa, siksi järjestettiin tapahtumia, joissa lavan ottivat haltuun toimitusjohtajan lisäksi ulkopuolinen inspiraattori. Talouslaman myötä syntyi myös uusia yrityksiä, tiimejä, yrityksiin uusia strategioita ja niiden jalkautuksia, syntyi erilaisia yhdistymisiä ja kaikkiin näihin tilanteisiin yritykset hankkivat ulkopuolista näkemystä eri alojen asiantuntija- ja motivaatiopuhujilta.

Poikkeusoloihin siirtyminen

– On selvää, että poikkeusolotiloihin siirtyminen näkyi meilläkin, erittäin hyvin alkanut vuosi koki kolauksen maaliskuun toisella viikolla, kun meidän oli tehtävä ihan ensimmäiset uudet suuntaviivaukset toimintaan. Maaliskuussa uusien tapahtumien suunnittelu muuttui keskusteluiksi verkon välityksellä tehtävistä tapahtumista ja sovittujen puhujatoimeksiantojen siirrosta tulevaisuuteen. Jos kymmenen vuotta sitten otettiin kasvuloikka, nyt tehdään digiloikka, toteaa Sjöstrand. Yllättäenkin ja ilahduttavasti suomalaiset yritykset ovat ottaneet rohkeasti omakseen uudet tavat käyttää teknologiaa apuna tapahtumien järjestämisessä ja hypänneet mukaan uuteen tapaan tehdä. Tämä on merkki siitä, että edelläkävijäyrityksissä uskotaan vahvasti, että virtuaalitapahtumilla päästään tapahtumille asetettuihin tavoitteisiin – ainakin ne toimii paremman puutteessa. Samalla uskomme, ettei virtuaalitapahtuma tule sellaisenaan korvaamaan livetilaisuuksia, mutta hybriditapahtumat eli liven ja striimin yhdistelmät ovat varmasti jatkossa yleisiä tapoja tehdä onnistunut tapahtuma, Sjöstrand arvioi. Viimeisten 8 viikon aikana useat MySpeakerin puhujat ovat osallistuneet yritysten etäkokouksiin ja virtuaalitapahtumiin. Palaute on ollut ylistävää niin puhujilta kuin asiakkailta. Tämä toimii nyt poikkeusaikana. MySpeaker on näyttänyt myös itse asiakkaille ja sidosryhmille miten tässä hetkessä voi luoda yhteisöllisyyden tunnetta ja inspiroida ja voimaannuttaa työntekijöitä ja huomioida asiakkaita. Kun korona-aalto valtasi suomalaisen työelämän tekijät pakottaen asiantuntijat etätöihin, järjesti MySpeaker verkon välityksellä 2600 työelämän tekijälle Valoa kohti -seminaarin, jonka tarkoitus oli näyttää, että tässäkin ajassa voi pitää yhtä ja tuntea yhteisöllisyyttä. Tällä viikolla suomalaisia päättäjiä ja johtajia inspiroidaan ekslusiivisella live-lähetyksellä Iron Maidenin nokkamiehen Bruce Dickinsonin kanssa. Dickinson puhuu kotoaan Pariisista käsin puheenaiheenaan vastoinkäymisten voittaminen ja selviytymis- ja sopeutumiskyky ennakoimattomissa, yllättävissä muutostilanteissa. Luovuudesta ja rohkeudesta kokeilla ja innostaa muutkin kokeilemaan virtuaalitapahtumia, tuli korona-ajan myötä uusi tapa toimia. Tässäkin hetkessä on hyviä uutisia puhujille. MySpeakerin asiantuntijatiimi myy syksylle ja loppuvuoteen jo live-puheenvuoroja, joiden on tarkoitus luoda työyhteisöille yhteishenkeä ja innostusta vaikean kauden jälkeiseen normitilaan. Virtuaalitapahtumat tulivat myös nyt jäädäkseen, mutta vain osaksi tuotantoja. Puheen vaikutus on parhaimmillaan live-tilanteessa, ja sen on tarkoituskin saada ihmiset yhteen, yhdessä kokemaan ja vaikuttumaan, toteaa Sjöstrand.

Lisätietoja:

Johan Sjöstrand, CEO, MySpeaker, tel. +358 50 300 8862, johan.sjostrand@myspeaker.fi MySpeakerin missio ja tavoite on nostaa puheen, puhujien ja puhuja-alan arvoa, arvostusta ja olla seuraavan viiden vuoden sisällä markkinajohtaja ja nopeiten kasvava puhuja-alan toimija Pohjoismaissa. MySpeakerilla on lokaalisti tiimit Suomessa ja Ruotsissa sekä pohjoismainen yhteistyö, allianssi maailman yhden suurimman puhujatoimiston CSA kanssa. Toimisto kiinnittää suurta huomiota puhujiensa laatuun ja edustaa jo yli 300 pohjoismaista puhujaa sekä lukuisia maailman huippupuhujia. Puhuja-alan markkina-arvo Pohjoismaissa on 400 miljoona euroa perustuen MySpeakerin vuosina 2018-2019 tehtyihin tutkimuksiin ja arvioihin. www.myspeaker.fi

28 huhtikuun 2019

Puhujatoimisto MySpeaker toimii liike-elämän barometrina

Mikä on puhujabisneksen tulevaisuus? Mitä tämä poikkeustilanne on saanut aikaan tapahtuma-alalla? TIEDOTE, Espoo 28.4.2020, julkaisuvapaa heti MySpeaker näkee jo valon...