Skip to content
Menu
Close
31 lokakuun 2022

Story Selling! Brändiarvon luominen tarinallistamisen avulla

Moni uskoo, että mahdollinen NATO-jäsenyys voisi vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen. USA:n markkinoilla on huhujen mukaan kasvavaa kysyntää suomalaisille ja ruotsalaisille tuotteille, koska pienempi maariski voisi myös vaikuttaa siihen, että suomalaiset sijoituskohteet alkavat kiinnostaa enemmän. Pohjoisamerikkalainen markkina on kuitenkin hyvin erilainen kuin meidän, ja mikäli siellä haluaa pärjätä on, ainakin oman kokemukseni perusteella, oltava tarinankerronta kunnossa. Joten, nyt on hyvä aika kysyä minkä virheen lähes kaikki suomalaiset brändit tekevät edelleen tarinankerronnassa?

Vastaus on, että joko ne pysyvät perusfaktoissa ja numeroissa, tai ne luovat tarinansa ainoastaan brändinsä ympärille. Vuonna 2009 kaksi toimittajaa suoritti New Yorkissa tutkimuksen, jossa he osoittivat, että tarinankerronta voi lisätä tuotteen arvoa 2800%. Siitä lähtien yritysten tarinankerronta on ollut erittäin suosittu aihe, ja nykyään useimmat yritykset todennäköisesti väittävät käyttävänsä tarinankerrontaa osana viestintää, strategiaa tai asiakaskokemusta. Mutta pitääkö tämä oikeasti paikkansa? Tarinat ovat yksinkertaisesti kuvattuina joko visuaalista, sanallista tai kirjallista viestintää, joka käyttää tiettyä kerrontarakennetta herättääkseen yleisössä emotionaalisen reaktion. Tämä reaktio syntyy, kun yleisö voi samaistua tarinan hahmoihin, välittää heidän tavoitteestaan, turhautuu hahmojen kohtaamista esteistä ja tulee iloiseksi, kun nämä esteet on voitettu. Tämä tarkoittaa sitä, että viestinnän osalta kerrontarakenne toimii vain, jos tarinan hahmo on joku, johon voimme samaistua.

Valitettavasti ihmiset harvoin samaistuvat johonkin niin abstraktiin kuin pelkkään brändiin tai tuotetietoihin. Koska useimmat brändit viittaavat itseensä yleisesti monikon ensimmäisessä persoonassa ”me” viestinnässään, ne eivät saa aikaan sitä tunnereaktiota ja niitä tuloksia, joita tehokkaampi tarina saisi aikaan. Toisaalta jotkut brändit käyttävät tarinankerrontaa onnistuneesti, ainakin jossain määrin. Ajattele esimerkiksi Chanelia, jonka liikkeiden henkilökunta rakastaa kertoa perustajan, Coco Chanelin tarinaa, tai Salesforcen kaltaista yritystä, joka hyödyntää asiakastarinoitaan saadakseen aikaan mahtavia tuloksia, tai Patagoniaa, joka jakaa tarinoita inspiroivista ihmisistä ja asiakkaista. Kun kaikki nämä tarinatyylit yhdistetään, eli yrityshistorian tarinat sekä asiakkaiden tarinat, meillä on loistava perusta yrityksen viestinnälle. Ihmisen asettaminen yrityksesi viestinnän keskipisteeseen toimii.

Ei ole sattumaa, että monet tätä tekevistä brändeistä ovat kehittyneet vuosien aikana maailman johtaviksi premium- tai luksusbrändeiksi. Yritystarinoiden luominen voi olla yrityksille hauska ja inspiroiva matka. Hyvä tarinankerronta ei ainoastaan ​​myy enemmän, vaan se myös motivoi ja houkuttelee työntekijöitä. Voit aloittaa oman matkasi esimerkiksi Brand storytelling -työpajamme avulla. Christoffer Wahlberg on tarinankerronnan ammattilainen, joka on ammentanut osaamista Pariisin upeimmista bränditaloista. Lue lisää Christofferista täältä.

31 lokakuun 2022

Story Selling! Brändiarvon luominen tarinallistamisen avulla