Kirsti Laasio

Vinkki vitoset kansainvälistymiseen – Kirsti Laasio

Nyt, jos koskaan on kansainvälisenkin digiloikan myötä sujuvampaa suunnata kohti suurempia ja kansainvälisiä markkinoita. Mutta kuinka edistää kansainvälistymistä nyt, kun matkustaminen on lähes mahdotonta ja aloituksen kannalta tärkeät kontaktit tulee luoda etänä? Verkoston rakentaminen on hyvä pohja ponnistaa ja sitä voi ennakoiden rakentaa virtuaalisti hyödyntäen eri kaupallisten lähetystöjen kontaktiverkostoa tai hakemalla paikallisilta tahoilta sparrausta ja mentorointia. Ennen kaikkea kannattaa myös tarkastella nykyasiakaskuntaa: onko sillä toimintaa ulkomailla? Millä tarjoomalla ja vahvuuksilla olisi mahdollista palvella asiakkaan liiketoimintaa myös muissa maissa? Löytyykö asiakkaalta joku, jonka kanssa viedä hanketta eteenpäin? Tai löytyisikö omasta verkostosta jo joku, joka avannut menestyksekkäästi liiketoimintaa kohdemarkkinalla? Kaikki tämä voi onnistua virtuaalisti ja olla molemminpuolinen win-win.

Mutta tärkeintä kv-markkina-avauksen kannalta on hyvä tarina: miksi ja minkä ongelman tuote tai palvelu ratkaisee. Liian usein Suomessa nimittäin keskitytään tuotteen ominaisuuksiin tai toiminnallisuuksiin. Muualla asiakaskokemuksen merkitys ja sitä tukevat tarinat painavat huomattavasti enemmän vaakakupissa kuin faktapohjaiset tuotevakuuttelut. Nekin ovat toki tärkeitä, mutteivät pääosassa. Tarinan avulla herätetään tunteita. Tunnesiteet puolestaan johtavat luottamukseen ja pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. Panosta siis tähän – myynnin ja markkinoinnin tarinalla on iso merkitys. Tämä onnistuu etänäkin. Kun yritys on saanut avattua pelin kv-markkinalla, paikallisen referenssin ja puolestapuhujan merkitys on kultaakin kalliimpi. 

Ja sanottakoon, että näin etätyön ja työn joustavuuden puitteissa on sujuvampi saada taklattua myös aikaerojen aiheuttamat haasteet. Jos oman työnsä voi joustavammin määrittää, on helpompi saada asioita eteenpäin vielä saman vuorokauden aikana.

Kannattaa verrata kansainvälistymistä MM-turnaukseen valmistautumiseen. Kun tähtäimessä on päästä MM-tasolle, ei riitä, että on Suomen paras. Kaikki mitä tehdään, pitää olla astetta korkeammalla ja näyttää myös vähän isommalta. Kansainvälisellä tasolla kilpailu kovenee. Asenteen, yrityskulttuurin ja kasvumentaliteetin pitää tällöin olla kohdillaan. Kirsti avaa puheessaan vinkki vitosten kautta tärkeimmät eväät kansainvälistymisen matkalle. Lähdetkö mukaan matkalle?


Kirsti Laasio on kansainvälisesti meritoitunut liiketoiminta- ja asiakaskokemusjohtaja, jolla on monipuolinen liiketoiminnan kasvun, kansainvälistymisen ja muutosjohtamisen kokemus yritysten johtoryhmistä ja hallitustyöskentelystä. Kirsti on mukana Keskuskauppakamarin Naisjohtaja kampanjassa, jonka tarkoituksena on antaa esikuvia ja rohkaista tyttöjä sekä naisia tavoittelemaan vastuutehtäviä.

Katso myös seuraavat artikkelit:

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!