fbpx

Digitapahtumat – innovatiivinen mahdollisuus vai pakko pandemian pulla?

Keskustelimme MySpeakerin hallituksen puheejohtaja André Noël Chakerin kanssa tapahtumista ja niiden tulevaisuudesta. Lue haastattelusta Andrén näkemykset digitapahtumista, tulevaisuudesta ja kevään ikimuistoisimmista kokemuksista.

André, onko virtuaalisuus tullut tapahtuma-alalle jäädäkseen?

Toimintaympäristömme on muuttunut hetkessä ja Suomen yritykset ovat reagoineet muutokseen nopeasti. Monet ovat  kokeilleet rohkeasti uusia tapoja tehdä – ja kehittyneet siinä nopeasti vaihtelevalla menestyksellä. Jotta ottaisimme tästä kriisistä irti kaikkea mitä se voisi tuoda uutena ja positiivina kehityksenä, on pohdittava miten digitalisaatio kannattaa käyttää oikein uudenlaisiin kohtaamistilanteisiin.

Mihin pitäisi panostaa eniten virtuaalisessa tapahtumassa?

Panostaisin erityisesti kahteen asiaan: käsikirjoitukseen ja vuorovaikutukseen. Nyt tapahtumissa luodaan yhtenäistä tarinaa livekohtaamisen sijaan digitaalisella alustalla. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikuttavuuden varmistamiseksi valmistelua on tehtävä vielä aiempaa enemmän jo käsikirjoituksessa.

Kuinka käsikirjoitus ottaa huomioon vuorovaikutuksen mahdollistamisen? Miten käsikirjoittajana voit varmistaa, että jokainen osallistuja saa kaiken irti tapahtumasta? Vaikuttavan digitapahtuman luominen vaatii enemmän sisällön suunnittelulta ja käsikirjoitukselta.

Vuorovaikutus on yksi onnistuneen tapahtuman elementti. Ne virtuaalitapahtumat, joissa tätä ei oteta huomioon, voivat helposti epäonnistua. Silloin digitapahtuma on vain yksisuuntainen lähetys – eikä se ole tapahtumien tarkoitus. Tapahtumien tarkoitus on saada ihmiset mukaan, haastamaan toisiaan, oppimaan ja parhaimmillaan luomaan yhdessä uutta. Juuri nämä asiat ovat tapahtuma-alan vahvuus ja tekijät joiden tulisi nyt näkyä digitapahtumissa.

Voitko antaa esimerkkejä kevään onnistuneista digitapahtumista?

Tämän vuoden aikana olen saanut moderoida, juontaa ja käsikirjoittaa useita erilaisia digitapahtumia, joista muutama on noussut menestyksiksi. Esimerkkinä ITS Mobility, fantastinen virtuaalitapahtuma, jossa vuorovaikutusta haettiin osallistujien omien avatarien avulla. Suomalainen WakeOne Tekniikka on hieno, mutta se vaati vielä vilausta ja asiakkaiden opastusta ennen kun siitä tulisi uusi tapahtuma-alan ilmiö.

Tämä on hyvä esimerkki interaktiivisuuden luomisesta tapahtumiin virtuaalimaailman mahdollisuuksilla. Sofa Summit taas kokosi yhteen 7000 markkinoinnin ammattilaista ympäri maailmaa. Keskustelimme päivän aikana Slackissa, jossa osallistujat olivat jatkuvasti mukana rikastuttamassa tapahtuman keskustelua ja luomassa sisältöä. Tällaisilla pienillä elementeillä ja ideoilla voidaan ottaa yleisö mukaan olemaan läsnä ja mahdollistaa vuorovaikutus muiden kanssa.

Digitapahtumat tarjoavat mahdollisuuden koota yhteen parhaat brändit ja kollegat ympäri maailmaa kaikkia yhdistävän teeman äärelle. Sofa Summitissa oman alansa osaajat kokoontuivat yhteen, bookkasivat tapaamisia toistensa kanssa, osallistuivat päivän ajan haluamiinsa workshoppeihin ja seminaareihin. He keskustelivat, löysivät uusia kollegoita, yhteistyökumppaneita sekä asiakkaita yhden tilaisuuden aikana – oman ruutunsa ääressä. Tiedon ja verkoston laatu, sekä ajan säästö, joka tulevaisuuden tapahtumissa näkyy on merkittävä. Digitapahtumat tulevat tarjoamaan meille valtavasti uusia mahdollisuuksia!

Kuten Guy Kawazaki kertoo keynotessaan Sofa Summitissa, maailma tarvitse uuden todella toimivan virtuaalisen alustan.  Summitissa näimme hyvän yrityksen saada ”immersiivisen” asiakaskokemuksen aikaiseksi, mutta olemme tässä asiassa vasta alussa. Kuten nyky-ajan maagisen rokotteen etsimisen, isot ja pienet yritykset ovat nyt paineen alla kehittämässä parempia ratkaisuja.  Brella, Slack, Zoom, Hangout, Vimeo ja Teams ovat nyt hienon haasteen edessä. Kuka voittaa? Aika näyttää.

Entä miltä tapahtumien tulevaisuus näyttää?

On hienoa, että meillä on alallamme nyt mahdollisuus kehittää jotakin aivan uutta tulevaisuuteen. Uusia toimintatapoja opetellessani olen saanut tehdä työtäni puhujana ja juontajana uudella tavalla, oppia uutta ja kokea hauskoja tilanteita. En olisi koskaan uskonut, että pidän puolentoista tunnin kansainvälisen keynote-puheen saunani terassilta. Tämä uusi tapa tehdä on mahdollistanut tehokkuuden työnteossa. Matka-ajat poistuvat ja show on päällä missä tahansa, minne tahansa. Tämä tulee mahdollistamaan paljon niin puhujille kuin tapahtumille tulevaisuudessa.

Tulevaisuudessa livetapahtumat tulevat olemaan todella odotettuja vuoden kohokohtia, joihin panostetaan paljon. Digitapahtumat taas tulevat kasvamaan ja kokoamaan osallistujat useammin yhteen määritetyn teeman ääreen oppimaan, innostumaan ja inspiroitumaan. Digi- ja hybriditapahtumia opitaan järjestämään luovasti ja fiksusti, käyttämään hyödyllisesti ja niihin osallistumaan tehokkaasti sekä tuottavasti.

Andrén vinkit vaikuttavan digitapahtuman järjestämiseen:

  1. Panosta tapahtumasi sisällön suunnitteluun ja käsikirjoitukseen
    Livetapahtumaan osallistujat tulevat paikan päälle, ja moni ihminen jää vaikka sisältö olisi heikompi. Digitapahtumassa tätä samaa mahdollisuutta ei ole. Jos käsikirjoitus on heikko, sisältö ei puhuttele yleisöä tai moderaattori ei pidä tapahtumaa kasassa ja mielenkiintoa yllä, näytön viereltä poistutaan ja aletaan tekemään muita asioita. Digitapahtuman käsikirjoitus vaatii jopa enemmän kuin livetapahtuman. Vahva käsikirjoitus sekä taitava moderaattori saavat ihmiset pysymään linjoilla keskittyneenä. Hyvä moderaattori saa osallistujan saamaan tapahtumasta irti enemmän, auttaa ottamaan kiinni tapahtuman punaisesta langasta, vetämään yhteen, saada puhujista kaikki irti ja osallistaa yleisön verkon kautta.

     

  2.  Mahdollista vuorovaikutus
    Mitä kanavia käytätte keskusteluun? Onko mahdollista hyödyntää pelillistämistä? Kuinka osallistat yleisön ja otat mukaan tapahtumaan? Pienillä elementeillä ja ideoilla voidaan ottaa yleisöä mukaan, olemaan läsnä ja mahdollistaa vuorovaikutus muiden kanssa eri tavoilla kuin livenä olemme tottuneet; ääneen nauraminen, kysymysten kysyminen, katseet. Muista, että vuorovaikutuksen luomisessa käsikirjoituksen ja moderaattorin rooli on äärimmäisen tärkeä.

     

  3. Varmista tapahtuman vaikuttavuus toimivalla tekniikalla
    Digitapahtumassa luomme yhtenäistä tarinaa digitaalisella alustalla. Tämä tarkoittaa sitä, että valmistelua on tehtävä paljon jo käsikirjoituksessa. Millä keinoilla ja miten asiat tuodaan esiin? Kuinka tekniikkaa hyödynnetään vaikuttavuuden tehostamiseksi? Kuinka varmistaa, että puhujan puhe on koskettava vielä ruudun toisessa päässä? Kameraan oikein katsominen, laadukas ääni ja tekniikka tukee sitä, että vastaanottajalla on tunne siitä, että tämä ihminen puhuu juuri minulle – juuri tässä hetkessä. Tämä ei ole mahdotonta, mutta vaatii paljon huomioitavaa niin tapahtuman järjestäjiltä, tekniikalta, kuin tapahtuman puhujilta.

     

  4. Yllätä osallistujat
    Osallistujan odotukset pystytään ylittämään aina, kun on yleisö on mahdollista yllättää. Yllätyksellisyys on alamme suola. Yllättää voi monella tapaa; tekniikalla, uudella tapaa olla vuorovaikutuksessa, maailmanluokan puhujasisällöllä tai mahdollisuudella verkostoitua ihmisten kanssa, jotka auttavat bisneksessä eteenpäin.

     

  5. Mittaa oikeita asioita
    Yksi luku, jolla digitapahtuman onnistumista tulisi mitata, on luku kickoff-hetkestä tapahtuman loppuun. Montako prosenttia osallistujista on vielä linjoilla? Se kertoo tapahtuman vaikuttavuuden. Kun se on yli 70% voidaan olla tyytyväisiä. Tämän saavuttamiseksi on tapahtuman suunnittelu tehtävä kunnolla. Miten tapahtumasi erottuu muista? Entä mikä on osallistujan elämys ja sisällön laatu, jotta he pysyvät linjoilla?