fbpx

André Noël Chaker – Positiivisesti ainutlaatuinen puhuja

André Noël Chaker on yrittäjä, kirjailija, puhuja, esiintyjä ja yritysjohtaja. Yrittäjänä hän on työskennellyt maailman suurimpien tietotekniikkayritysten kanssa ja ollut johtava voima monissa tieteen, tekniikan, pelien ja urheilun aloittamishankkeissa. Puhujana hän on innostava, moderaattorina ja isäntänä hän on maailmanluokkaa.

Hänen kirjoittamat The Finnish Miracle – 100 menestyksen vuotta julkaistu vuonna 2017 sekä The Finnish Miracle julkaistu 2011, ovat eniten myytyjä liiketoiminnan kirjoja Suomen historiassa.

André on saanut Kanadassa oikeustieteen tutkinnon ja on myös New York Bar – jäsen. Hän on työskennellyt johtajana Veikkauksen palveluksessa ja tällä hetkellä MySpeakerin hallituksen puheenjohtajana.

Motivaation luominen ja ylläpitäminen voi osoittautua erittäin hankalaksi. Mitkä ovat menestyneimmät tavat innostaa motivaatiota muissa?

Jos puheesi tehtävänä on luoda jatkuvaa motivaatiota ryhmälle, tässä on kolme asiaa jotka voit tehdä:

  1. Puheen valmistautuminen – Valmistaessasi valitsemasi materiaalin tulisi keskittyä tosiasioihin ja tarinoihin, jotka lisäävät jatkuvaa motivaatiota elämässä ja työssä. Olen työskennellyt urheilun ja johtamisen tutkijoiden kanssa yli 20 vuotta. Olen tiivistänyt heidän näkemyksensä jatkuvasta motivaatiosta yhdellä lyhyellä lauseella. Kutsun tätä ”Motivaation 3 C: tä: Choice, Community sekä Competence” (Valinta, Yhteisö, Osaaminen). Vuosikymmenien ajan tutkimus osoittaa että nämä elementit motivoivat ihmisiä pidempään kuin bonukset, lomat tai muut etuudet. Yhteishengen parantamisella sekä jatkuvalla taitojen hiomisella tulisi olla pysyviä ja positiivisia vaikutuksia motivaatioon.
  2. Puhe – Puhujana oma lähestymistapasi työhön vaikuttaa myös siihen, kuinka yleisö imee viestisi. Julkinen puhuminen on hyvin reflektoiva kurinalaisuus. Läsnäolosi toimii kuin peili. Jos hymyilet yleisöllesi, suurin osa heistä hymyilee takaisin sinulle. Jos näytät motivoituneelta ja energiseltä, suurin osa yleisöstä vastaa takaisin. Aidosti motivoituneen keskustelun vaikutus voi kestää tietyn tapahtuman ulkopuolella ja motivoida ihmisiä jokapäiväisessä elämässään.
  3. Puheen jälkeen – Jos yleisö piti ideoistasi ja tarinoistasi, voit ehkä neuvoa johtoa erityisillä tavoilla ja keinoilla ylläpitää motivaatiota. Voit auttaa johtajia suunnittelemaan kannustinjärjestelmiä työntekijöiden motivoimiseksi kaukana kokouksista tai seminaareista.

Olet menestynyt monilla aloilla, etenkin yrittäjänä. Mikä sai sinut yrittäjäksi ja kuinka sinusta tulee menestyvä?

Uteliaisuus ja seikkailunhalu ovat ajaneet minut koko urani ajan. Olen ottanut jokaisen aseman ja jokaisen start-uppin jännittävänä oppimisprojektina. Vaikka yrittäjyysmatka saattaa kuulostaa kliseeltä, se on palkkio. Yrittäjän matkalla on erityinen käsitys oivalluksesta ja tyytyväisyydestä. Parhaat kasvumahdollisuudet ovat usein vaikeimmat ajat.
Kirjassani The Finnish Miracle keskustelen miten menestyväksi yrittäjäksi tuleminen vaatii. Se sisältää sarjan tarinoita menestyvistä (ja epäonnistuneista) yrittäjistä ja johtajista kiehtovasta Pohjoismaasta. Agronomisen valtion syntyminen maailmanluokan yhteiskuntaan ja talouteen, Nokian nousu ja kaatuminen sekä maailman onnellisimpien ihmisten koulutus ovat joitain tämän kirjan kohokohtia. Esitän näihin tarinoihin perustuvan menestysmallin, nimeltään ”Possibility Model” (mahdollisuusmalli). Käytän tätä kehystä motivoidaksesi ja valmentaa johtajia ja yrittäjiä kehittämään kestävää menestystä yrityksissä. Se sisältää yleiskatsauksen siitä, mitä menestyväksi yrittäjäksi tulee, kuten avoimuus, terveellinen lähestymistapa riskinottoon, innovaatio ja mikä tärkeintä, jatkuva pyrkimys yrittäjyyden menestyksen pyhälle graalille – positiiviselle ainutlaatuisuudelle.

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät ominaisuudet, joita vaaditaan menestyväksi moderaattoriksi yritystilaisuudessa?

Aivan kuten minkä tahansa julkisen puhumisen kanssa, voidaksesi olla tehokas moderaattori, sinun on syytä miettiä ymmärrystä isännöimäsi tapahtuman tilanteesta. Ensimmäiset kysymykset ovat nämä kolme miksi? kysymykset: 1. Miksi ihmiset tulevat tähän tapahtumaan? 2. Miksi tämä yhteisö / yritys on olemassa? 3. Miksi moderoin tätä tapahtumaa? Mitä selkeämpi vastaus näihin kysymyksiin on, sitä vahvempi perusta tapahtuman moderoinnille on.

Suurin ero puhumisen ja moderaation välillä on, että huomiosi keskittyy enimmäkseen muihin. Yleisön ymmärtämisen lisäksi sinun on kehitettävä työelämän tuntemusta jokaisen lavalla tulevan puhujan sisällöstä ja persoonallisuudesta.

Näiden tietojen perusteella sinun on luotava alustava komentosarja suoritustasi tukemaan. Moderaattorin suurin haaste ja vastuu on luoda ainutlaatuinen ja kokonaisvaltainen kokemus yleisölle. Tavoitteena on kouluttaa, viihdyttää ja jopa yllättää yleisöä koko tapahtuman ajan. Tapahtumaan sopivan sävyn asettaminen ja ylläpitäminen on seurausta hyvästä valmistelusta sekä kyvystä ottaa riskejä ja improvisoida. Tällöin tapahtuma on erityisen mielenkiintoinen.

Jokaisen tapahtuman tulisi olla kerran elämässäsi -kokemus yleisöllesi. Oikean moderaattorin palkkaaminen on paras vakuutuksesi, jotta vältetään pettymästä yleisöä ja järjestäjiä, jotka ovat ahkerasti houkutelleet laadukkaita ihmisiä tapahtumaan.

Millä tavoin uskot että julkista puhumista voidaan käyttää välineenä tullaksesi tehokkaaksi johtajaksi?

Liiketoiminnan johtaja, joka kamppailee julkisen puhumisen kanssa, on kuin auto, jolla on kolme pyörää. Se voi viedä sinut määränpäähän, mutta vaara, että jotain menee pieleen, on suuri.

Yhden Pohjoismaiden suurimman pankin pääjohtaja yllättyi äskettäin kun hän sanoi, että hänen johtajuutensa suurin haaste oli ”Viestintä, viestintä ja viestintä”. Vaikuttaa siltä että tehokkaan viestinnän merkitys johtajuudessa on vanhentunut monilla liiketoimintamaailman alueilla. Monet tunnustavat nyt, että loistava johtajuus vaatii loistavaa kommunikointia.

Julkinen puhuminen on kriittinen osa johtajan viestinnän työkalupakkia. Ymmärtämällä julkisen puhumisen puitteet ja tekniset vaatimukset, johtaja voi parantaa merkittävästi yrityksen suorituskykyä. Tutkin tätä aihetta tulevassa kirjassani Speak or Die – How to Speak with Impact in Information Age. ”Retorikas” -työpajoihini osallistuneet johtajat ovat kehunneet sitä, kokonaisvaltaisesta lähestymistavastaan julkisen puhumisen tehokkuuden lisäämiseksi.

”Yrittäjän matkalla on erityinen käsitys ja tyytyväisyys. Parhaat kasvumahdollisuudet ovat usein vaikeimmat ajat.”


Katso Andrén puhujaprofiili:


Katso myös Andrén valmennukset:

Retorikas Retriitti – Opi Retorikkaaksi

Retorikas Koulu (2 x 0,5 päivää)

Retorikas Coaching (3 sessiota)

Chaker, Ketonen & Ravattinen: Retorikas ja karismaattinen vaikuttaja (5.2.2020)

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!