metaversumi

Metaversumi mullistaa liiketoimintatapamme – Lasse Rouhiainen

Mitä metaversumissa menestyminen vaatii ja miten yritykset voivat hyödyntää
sen ainutlaatuisia ominaisuuksia? Metaversumilla on mahdollisuus mullistaa liiketoimintatapamme. Se yhdistää oikean elämän virtuaalitodellisuuteen. Se on internetin seuraava kehitysvaihe – virtuaalimaailma, jossa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa. Erilaisten metaversumien luomiseen investoidaan huomattavia summia rahaa ja mitä luultavimmin se tulee vaikuttamaan kaikkien firmojen tapaan työskennellä ja kohdata asiakkaita.  Nyt on oikea aika olla edelläkävijä ja katsoa rohkeasti, mitä metaversumi tuo tullessaan.

Mikä metaversumi on?

Metaversumi on digitaalinen tila, jossa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa virtuaalisesti ja usein myös omistavat jotain. Jotkin nykyiset metaversumiin liittyvät alustat toimivat peleinä, toiset sosiaalisina verkostoina ja toiset paikkoina, joihin ihmiset menevät luomaan ja jakamaan sisältöä. Metaversiota voidaan pitää Internetin tulevaisuuden versiona, joka sisältää virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja reaaliaikaisen 3D-grafiikan. Tulevaisuudessa on todennäköisesti useita erilaisia metaversioita ja on todennäköistä, että niiden välillä on “interoperabiliteetti“, jolla viitataan palveluiden ja laitteiden saumattomaan yhteensopivuuteen.

Monet yritykset ovat ilmoittaneet investoivansa voimakkaasti metaversumiin ja metaverse-markkinoiden koon ennustetaan nousevan jopa 800 miljardiin dollariin vuoden 2024 loppuun mennessä. Monia ammattilaisia tarvitaan luomaan tuotteita ja palveluita tähän uuteen digitaaliseen ympäristöön. On arvioitu, että vuonna 2024 kaikki firmat ja julkiset palvelut ovat jollain tapaa mukana metaversumissa.

Onko metaversumi tulevaisuuden suurin mahdollisuus liiketoiminnan kasvattamiselle?

Yritykset, jotka ovat läsnä metaversumissa voivat laajentaa asiakaskuntaansa ja tarjota uusia tuotteita tai palveluita – usein sellaisiakin, joita vielä nyt on vaikea edes kuvitella.

  1. Yritykset voivat hyödyntää metaversumia monilla eri tavoilla. Yksin yleisemmistä metaversumi teknologioista on digitaalisen kaksosen käyttäminen. Digitaaliset kaksoset ovat reaalimaailman järjestelmien tai prosessien virtuaalisia malleja, joita voidaan käyttää suorituskyvyn optimointiin, järjestelmien etävalvontaan, päätöksenteon parantamiseen, saatavuuden lisäämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Nämä hyödyt voivat johtaa kustannussäästöihin, tehokkuuden ja vaikuttavuuden lisääntymiseen eri toimialojen yrityksissä. Muutamien vuosien päästä luultavasti kaikilla yrityksillä on digitaalinen kaksonen.
  2. Toinen tapa, jolla yritykset voivat hyödyntää metaversumia, on luoda digitaalinen näyttelytila, jossa voidaan esitellä tuotteita tai palveluita virtuaalisesti 3D- ympäristössä. Näin yritys voi tavoittaa laajemman yleisön ja säästää aikaa ja rahaa, jotka muutoin menisivät matkustamiseen ja näyttelytiloihin. Onnistuneina esimerkkeinä näistä Volvo, joka loi XC90-katumaasturilleen virtuaalisen näyttelytilan, jossa asiakkaat voivat tutustua autoon ja muokata sitä virtuaaliympäristössä, sekä Niken digitaalinen showroom: Nike House of Innovation, jonka avulla asiakkaat voivat selata ja ostaa tuotteita virtuaaliympäristössä.
  3. Lisäksi metaversumissa voidaan järjestää kokouksia ja tapahtumia, jotka ovat yrityksille tehokkaita. Ne mahdollistavat osallistujien osallistumisen mistä tahansa paikasta, ja tarjoavat monia lisäominaisuuksia, kuten esitysten jaettavuuden ja yhteisen tehtävätyöskentelyn 3D -ympäristössä. Näin yritykset voivat säästää aikaa ja rahaa, kun he eivät tarvitse vuokrata erillisiä tiloja kokouksiin tai tapahtumiin. Ja kokoukset 3-D ympäristössä ovat tehokkaampia kuin tyypilliset zoom-kokouksen Internetissä

NFT – Digitaaliset sertifikaatit yritysten käytössä

metaversumi

Varmista edelläkävijyys ja ota metaversumin mahdollisuudet käyttöösi

Yritysten on ymmärrettävä, millaisia mahdollisuuksia metaversumi voi tarjota seuraavien kolmen vuoden aikana, ja kehitettävä tarvittava strategia niiden hyödyntämiseksi. Aidosti uuden vuorovaikutteisen verkkokokemuksen syntyminen muuttaa tapaamme tehdä liiketoimintaa ja tehdä kauppoja. Juuri nyt tärkein tehtävä yritysten johdolle on hankkia koulutusta metaversumin mahdollisuuksista ja uhista. Tähän sisältyy ymmärrys metaversumin vaikutuksista yrityksen toimialaan, ja suunnitelman laatiminen siitä, mikä olisi yrityksen ensimmäinen Metaversio-pilottiohjelma.

Lisäksi on olennaista perehdyttää kaikki työntekijät siihen, miten Metaversumi tulee muuttamaan liiketoimintaa.

Lue lisää artikkelin kirjoittaja, tietokirjailija Lasse Rouhiaisesta!

Lasse Rouhiainen

 

 

Katso myös seuraavat artikkelit:

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!