Belinda Gerdt

Teknologia muuttaa tapaamme toimia – Belinda Gerdt

Teknologia muuttaa tapaamme toimia kuluttajina ja kansalaisina. Se vaikuttaa tapaamme kommunikoida, etsiä tietoa ja hyödyntää yritysten ja organisaatioden tarjoamia tuotteita ja palveluita. Kuluttajat haluavat helppoja ja nopeita tapoja yritysten ja organisaatioiden kanssa käytävään dialogiin. Yhä useampi askare hoituu verkossa, prosessit automatisoituvat ja pavelusta tulee datan avulla entistä personoidumpaa.

Uuden teknologian avulla poistetaan asiakaskokemuksen ikäviä vaiheita. Vielä vuosikymmen sitten olimme valmiita odotteluun ja tottuneita toistelemaan tietojamme useaan kertaan ostoprosessin eri vaiheissa. Nyt odotamme saavamme palvelua heti ja asiakaskokemuksen olevan saumaton. Asiointi yritysten ja organisaatioiden kanssa tulee olla koko ajan helpompaa ja nopeampaa. Harva jaksaa odotella verkkokaupasta tilattua pakettia muutamaa päivää kauempaa, diagnoosin tulisi hoitua lääkärin kanssa videopuhelulla ja maksaminen mielellään automaattisesti. Muutaman vuoden kuluttua tuskin enää seisoskellaan kassajonoissa. Meitä jo vuoden päivät riivannut pandemia on kiihdyttänyt digitalisaatiota entisestään. Maailma tulee näyttämään erilaiselta, kun jälleen palaamme vapaampaan elämään.

1990-luvulla internet teki digitaalisten palveluiden kehittämisen mahdolliseksi, ja vuosikymmen myöhemmin mobiiliteknologia muutti voimakkaasti ennen kaikkea kuluttajien ja palvelutarjoajien välistä kommunikointia. Keinoälyn (AI) ja datan aikakausi ravistelee yhteiskuntaa kahta edellistä ajanjaksoa voimakkaammin. Keinoälyn hyödyntäminen tarkoittaa entistä parempaa ja personoidumpaa palvelua erilaisia informaatiolähteitä hyödyntämällä. Nopeus kasvaa koneoppimisen myötä ja vuorovaikutuksesta tulee intuitiivisempaa.

Yrityksille ja organisaatioille digitalisaatio tarkoittaa ennen näkemätöntä mahdollisuutta mutta myös isoa haastetta. Modernit teknologiat ovat kohtuullisen näkymättömiä ja kilpailijoiden ratkaisujen tunnistaminen on hankalaa. Verkkopalvelun tai mobiiliapplikaation kopioiminen onnistui nopeasti ja edullisesti. Keinoälyllä toteutetut hankkeet ovat haastavampia monistaa ja siksi ne tuovat onnituessaan nopeasti merkittävää kilpailuetua. Ulospäin näillä teknologioihin toteutetut parannukset näyttäytyvät tehokkaampana palveluna, yrityksen kasvavana asiakasymmärryksenä ja jouhevampana asiointina.

Koska digitaalinen aikakausi uusine teknologioineen vaikuttaa yhä syvemmälle yhteiskunnan rakenteisiin, on tärkeää tarkastella myös julkisen sektorin roolia. Koulutussektori muuttuu merkittävästi digitalisaation ja teknologian tarjoamien mahdollisuuksien myötä. Useat tutkijat haastavatkin jo koulutusohjelmat ja opetussunnitelmat, jotka keskittyvät tietojen toistamiseen yksittäisissä aineissa, kuten matematiikka. Koneet oppivat ihmisaivoja nopeammin. Empatian, sosiaalisen kanssakäymisen ja taideaineiden opettelussa ihmiset tulevat tulevaisuudessakin erottumaan roboteista.


Artikkelin kirjoittanut Belinda Gerdt on yksi harvoista suomalaisista naisista, joka on luonut kansainvälistä uraa maailman arvokkaimmissa GAFAM-yhtiöissä. Hän on tehnyt töitä yli 15-vuotta digitaalisen asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen parissa ja puhuu yrityksille digiajan asiakaskokemuksesta, tulevaisuuden työstä sekä liiketoiminnan digitalisaatiosta.

Varaa Belinda tapahtumasi puhujaksi! 

Etsitkö koulutusta digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseksi? Tutustu Belindan koulutukseen!

Katso myös seuraavat artikkelit:

Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje!