Skip to content
Menu
Close
29 maaliskuun 2022

Yritysten podcastit ovat täällä – joko teillä hyödynnetään podcastia markkinoinnissa ja viestinnässä?

Korkealaatuiset puheohjelmat ja podcastit ovat nyt myös osa yritysten markkinointia niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän osalta. Podcastien suosio on räjähtänyt,...

Korkealaatuiset puheohjelmat ja podcastit ovat nyt myös osa yritysten markkinointia niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän osalta. Podcastien suosio on räjähtänyt, ja tarjontaa on yllin kyllin teemasta kuin teemasta. Me autamme yritysasiakkaitamme suunnittelemaan ja konseptoimaan kiinnostavia podcast -ohjelmasarjoja, asiakkaalle tärkein ja toivotuin teemoin. Yrityspodcastin avulla voit sitouttaa olemassa olevia asiakkaitasi ja hankkia uusia, ruokkia uteliaisuutta hyvin tuotetun podcastin avulla. Podcasteissa yritys voi luonnollisella tavalla keskustella omasta liiketoiminnastaan ja siihen liittyvistä asioista, ulkopuolisten mielenkiintoisten keskustelijoiden ja puhujien kera. Podcastien hyötyjä ovat sen aika- ja paikkariippumattomuus. Jokainen voi kuluttaa sisältöä silloin, kun se sopii parhaiten ja podcastin pariin voi aina palata takaisin. Asiakkaamme hyödyntävät podcastia brändi- ja tuotemarkkinointiinsa, työnantajamielikuvansa rakentamiseen sekä yhteiskuntavastuunsa osoittamiseen. Me autamme rakentamaan podcastiin koukuttavan sisällön tunnettujen puhujavieraiden myötä. Podcastin houkuttelevuutta lisää tunnetut, arvostetut asiantuntijat ja valovoimaiset haastateltavat. Lisäksi podcastin juontaja tai host ja sen valinta on yksi tärkeimmistä elementeistä kokonaisuutta ajatellen. Me autamme sinua löytämään podcastin keskusteluaiheeseen sopivimman vetäjän ja asiantuntijapuhujavieraat. Tässä esimerkkejä kokeneista juontajista ja moderaattoreista, joiden profiileihin pääset tutustumaan tarkemmin nimeä klikkaamalla: Jenni Kivessilta, Aki Linnanahde, Jussi Heikelä, Harri Moisio, Sami Honkonen, Ida Liina Huurtela  

Mistä tunnistaa hyvän podcastin?

Jenni-Kivessilta
Jenni Kivessilta juontaa mm. Puhutaan koiraa -podia, ja on tunnettu Radio Novan toimittaja ja MySpeakerin suosittu juontaja. Jenni on lisäksi Podcast-tuottaja ja -käsikirjoittaja sekä podcastien konseptisuunnittelija.
  Saimme mahdollisuuden myös mennä podcast-aiheessa pintaa syvemmälle Jennin kanssa ja kuulla hänen näkemyksiään siitä, mistä hyvän podcastin tunnistaa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu sisältö on toimivan podcastin selkäranka. Podcastissa pitäisi aina mennä sisältö edellä, jolloin kuunteluelämys vie mukanaan, eikä kello tarvitse vilkuilla.  Hyvä sisältö ei tietenkään synny tyhjästä. Podcast on hyvä konseptoida mahdollisimman tarkkaan ja miettiä mikä on podcastin yläotsikko. Tämän jälkeen voi alkaa hahmotella alaotsikoita eli jaksojen aiheita. Kun otsikot ja alaotsikot on selvillä, päästään itse käsikirjoittamisen pariin. Se on työläin vaihe, mutta hyvin tehty käsikirjoitus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin ja kuuluu valmiissa tuotteessa. Podcastista tulee sujuvasti soljuva kokonaisuus, eikä se poukkoile sinne tänne.”   Sisällön ja rakenteen lisäksi, Jenni korostaa hyvän podcastin ominaisuuksissa juontajan merkitystä: ”Ammattimainen juontaja mahdollistaa podcastin luontevan puheen, asiasisällön esittämisen loogisesti ja podcastin etenemisen niin, että sitä on helppo kuunnella. Juontaja on luonteva, hän osaa kuljettajaa keskustelua ja pitää podcastin langat käsissään. Harva jaksaa kuunnella podcastia, jossa juontaja/host lukee suoraan käsikirjoituksen sanasta sanaan, ja kysyy kysymyksen toisensa perään suoraan paperista haastateltavalta. Podcastin keskustelu on sitä luontevampaa, mitä paremmin podcast on käsikirjoitettu ja samaan aikaan mitä vapaammin host pitää käsikirjoituksesta kiinni. Hassua mutta totta.”   Jennin mukaan hyvä podcast erottuu muiden joukosta sisällön ja juontajan lisäksi myös podcastin teknisen laadun avulla: ”Hyvin käsikirjoitettu, tuotettu ja juonnettu podcast erottuu runsaasti podcastien tulvasta. Tähän samaan listaan voidaan lisätä vielä äänenlaatu sekä äänimaisema. Studiotiloissa nauhoitettu podcast on hyvälaatuinen, sitä on helppo kuunnella eikä kuuntelijan keskittyminen herpaannu esimerkiksi taustaäänien, kohinan, kaiun tai ylipäätään heikon ja hiljaisen äänenlaadun vuoksi. Myös äänimaailmaan voi resurssien puitteissa kiinnittää huomiota. Ammattilaisen podcastille tekemät tunnukset ja välijinglet tuovat mukanaan paljon hyvää. Kuuntelijan on helpompi kuunnella jingleillä höystettyä podcastia, koska se on valmiiksi jaoteltu kuunneltaviin osioihin. Kuuntelukokemuksesta saadaan näin nautinnollisempi.”  

Vinkkejä yrityspodcastin suunnitteluun:

Kokosimme loppuun vielä konkreettisen listauksen asioista, joita kannattaa ottaa huomioon yrityspodcastia suunniteltaessa.  
  1. Valitse yksi liiketoimintaasi koskettava ajankohtainen ja kiinnostava kattoteema. Ja sen alla voit käsitellä jaksoittain yhtä aihiota. Esimerkiksi: Tulevaisuuden työ voi olla kattoteema ja 5 jaksoa aiheeseen liittyen, aihioilla:hybridijohtaminen, itseohjautuvuus, ihmiset vs koneet, osaajien sitouttaminen ja itsensä johtaminen.
  2. Valitse ohjelmalle ihannekohderyhmä. Harvoin suosittukaan podcast sopii ihan jokaiselle. On parempi tavoitella tiettyä ryhmää, sitä mikä on yrityksellenne kiinnostava ja hyödyllinen, potentiaalisin.
  3. Panosta laatuun tuotannossa, mutta hifistelyä se ei tarkoita. Riittää, että äänimaailma on selkeä, ja että puhujavieraat puhuvat selkeästi. Podcastissa puuttuu kuvan antava tuki keskutelun seuraamiselle.
  4. Hanki ajankohtaisia ja kiinnostavia puhujavieraita, sekä panosta karismaattiseen juontajaan. Puhujavieraat kannattaa aina briiffata selkeästi podcastin kuulijakunnasta, jakson teemasta ja mitä puhujalta odotetaan.
  5. Jos sinua jäi vielä pohdittumaan jokin asia, niin olethan yhteydessä, me autamme ja yhdessä tehdään podcastista suosituin ja kuunnelluin kautta aikojen!
  MySpeaker on Suomen johtava ja Pohjoismaiden nopeimmin kasvava puhujatoimisto. Edustamme maailmanlaajuisesti eri alojen kovimpia asiantuntijoita, visionäärejä ja motivoivia ammattipuhujia. Pohjoismainen tiimimme koostuu kokeneista ja tunnetuista puhuja-alan ammattilaisista. Luomme vaikuttavan puhujasisällön niin tapahtuma-alan ammattilaisten tuotantoihin, kuin yrityselämän erilaisille tapahtumillekin.

29 maaliskuun 2022

Yritysten podcastit ovat täällä – joko teillä hyödynnetään podcastia markkinoinnissa ja viestinnässä?

Korkealaatuiset puheohjelmat ja podcastit ovat nyt myös osa yritysten markkinointia niin sisäisen kuin ulkoisen viestinnän osalta. Podcastien suosio on räjähtänyt,...